Heineken heeft afgelopen jaar meer bier verkocht dan in 2014 en verwacht dit jaar verder te groeien. De marktomstandigheden worden echter steeds lastiger, waarschuwde de bierbrouwer woensdag.

Heineken voerde de bierverkoop afgelopen jaar met 2,3 procent op. De omzet steeg daarbij, mede door gunstige wisselkoersen, met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. Op eigen kracht werd een plus van 3,5 procent gerealiseerd. De nettowinst ging met 16 procent omhoog naar 2 miljard euro.

De verkopen gingen in alle regio’s omhoog, met uitzondering van het segment Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Vooral in Rusland en Nigeria liepen de verkopen terug. Beide landen kampen met grote economische problemen, onder meer door de daling van de olieprijs.

Steeds uitdagender

In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië werd een plus van 6 procent geboekt, ondanks krimp in China en Indonesië. De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij bescheiden groei in Nederland.

Heineken verwacht dit jaar de omzet en winst verder te kunnen laten groeien, hoewel de omstandigheden waarin dat moet gebeuren,,steeds uitdagender'' worden. De operationele winstmarge verbetert daarbij naar verwachting met ongeveer 0,4 procentpunt, zoals de doelen voor de middellange termijn voorschrijven. Vorig jaar ging de marge omhoog van 16,2 naar 16,5 procent.

Groeimarkten

De investeringen, onder meer in de brouwerijen, komen daarbij waarschijnlijk een kwart hoger uit dan afgelopen jaar. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke groeimarkten. Afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen. Ook in de VS kreeg het Nederlandse concern een stevigere positie.

Aandeelhouders kunnen uitzien naar een dividend dat met 1,30 euro per aandeel 18 procent hoger is dan vorig jaar. Hiervan is 0,44 euro per aandeel al in augustus uitgekeerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl